Klar!

0kommentarer

Nu har jag precis skrivit klart mitt arbete och skickat in det. Jag hoppas att det åtminstonde är godkänt - mer än så kan jag inte förvänta mig.

Vem drabbas av ätstörningar?
Det är mest barn och ungdomar av det kvinnliga könet som drabbas av ätstörningar. Det finns bland män också men inte i samma utsträckning. Det talas inte heller så mycket om ätstörningar bland män utan ses i allmänhet som en kvinno-sjukdom.

Finns det olika sorters ätstörningar och vilka är det?
De ätstörningar som man talar om i litteraturen som vi har läst är Anorexia nervosa, bulemia nervosa, anorexia athletica, hetsätnings störning, ätstörning UNS.

Vad beror ätstörningar på?
Forskare anser att det inte bara finns en utlösande faktor när det gäller anorexia nervosa samt bulemia nervosa, utan framhåller att orsakerna utgörs av en komplex samverkan mellan biologiska, psykologiska och sociokulturella faktorer. Någonting som kan utlösa sjukdomen kan vara ett trauma eller bantning som sedan utvecklas till en sjukdom.Forskningen går isär i frågan om de socioekonomiska faktorerna spelar någon betydande roll i vem som får ätstörningar. Viss forskning visar på att anorexi är vanligare i högre socialgrupper medans annan visar på att det är vanligare i lägre socialgrupper, ytterligare forskning säger att den socioekonomiska faktorn inte har någon betydelse alls.

ja, det var lite om ätstörningar och vill ni ha referenser eller undrar om någonting eller helt enkelt vill veta mer så är det bara att hojta. Nu är jag helt förstörd och ska lägg mig och sova. Puh!

Kommentera

Publiceras ej