Vecka 21

1kommentarer

Nu har vi hunnit in i en ny vecka med graviditeten också.. jag är lite långsam på att uppdatera om den har jag märkt. Men jag tror ändå inte någon mer än jag bryr sig så.

I måndags så skjutsade richard in mig på akuten, jag har aldrig sett honom så orolig och bekymrad förut. Han var otroligt orolig för att någonting skulle vara fel på Kotte, men det visade sig fort att Kotte mådde bra och att det i stället var Kottes mamma som var trasig igen.

Nu känner jag när Kotte rör sig jättetydligt och det blir bara tydligare och tydligare för varje dag som går. Även Richard känner rörelserna starkare vilket är himla mysigt. Kotte har dock bestämt sig för att vara en nattmänniska och vaknar gärna till precis när jag går och lägger mig. Det är inte helt okej enligt mig då jag verkligen inte är en nattmänniska. Men what to do?




Nu är du 20 veckor gången (eller gravid i 21:e veckan, om du föredrar att räkna så). Du kan förmodligen känna hur din bebis rör sig inne i din mage: Dessa kittlande rörelser har de flesta blivande föräldrar sett fram emot.

Nu är bebisen ungefär 16,5 cm lång i sitthöjd och lägger stadigt på sig i vikt. Det vaxliknande fettlager som kallas fosterfett (vernix caseosa) bildas för att skydda huden under den långa tiden i fostervattnet. Det underlättar också förlossningen. Bebisen sväljer mer denna vecka, vilket är bra träning för matsmältningssystemet. Det fostervatten som tas in av din bebis spjälkas till vatten (som absorberas) och restprodukter som hamnar i tjocktarmen, där det så småningom bildar barnbeck.

Din bebis tränar nu sitt nya lilla matsmältningssystem genom att svälja fostervatten. I fostervattnet finns näringsämnen och vatten, som bebisen absorberar. Det som blir kvar fortsätter ned i tarmen och bildar barnbeck (mekonium) — den grönsvarta eller ljusbruna substans som är din bebis första bajs och som kommer ut de första dagarna efter födseln.

Kring den här tiden kommer du som är förstföderska att gå på återbesök på MVC och då får du ett moderskapsintyg av barnmorskan. Det är ett intyg som bekräftar att du är gravid och ger dig datum för beräknad förlossning. Detta intyg ska du skicka till Försäkringskassan. De kommer sedan att skicka dig en blankett som heter "Begäran om föräldrapenning" som du ska fylla i och skicka tillbaks till Försäkringskassan.

1 kommentarer

Anna

19 Aug 2010 19:31

Mer magbilder!:)

Vilken tur att kotte mådde bra då!:)

Hoppas även att du mår bättre nu efter besöket hos sjukan!

Kommentera

Publiceras ej