27 + 0 eller i vecka 28

1kommentarer

Tiden bara springer iväg känner jag.. snart ska jag börja gå hos barnmorskan oftare. Har möte hos henne nästa onsdag (28 + 0) och sen ska jag börja träffa henne varannan vecka tror jag det var.. eller om det var var tredje.. ja det är förvirrande. Jag orkar inte riktigt hålla koll. Vi har dock fortfarande inte fått någon kallelse till föräldragrupp så jag börjar nästan tro att min barnmorska har glömt mig. Någon som vet när det brukar börja?

Så här står det i babycenters nyhetsbrev denna vecka :

Nu är du 27 veckor gången (eller gravid i 28:e veckan, om du föredrar att räkna så). Nu ligger slutspurten framför dig — två trimestrar avklarade, en kvar. Din bebis växer och förbereder sig för sin födelsedag. De närmaste två veckorna kommer bebisen att öka snabbt i vikt och du kommer kanske att känna dig andfådd och trött i takt med att du växer med bebisen. Om du kunde se din bebis nu, skulle du se mer och mer av en nyfödd bebis beteende. Bebisen blundar och öppnar sina ögon, sover och vaknar på regelbundna tider och suger kanske på tummen eller andra fingrar. Denna vecka kan din bebis ha mycket hicka också, vilket förklarar den där konstiga, rytmiska känslan du kanske haft i magen!


Barntotals nyhetsbrev säger :
Barnet lägger på sig mer fett och hjärnan fortsätter att utvecklas. Hittills har hjärnans yta varit ganska slät men nu börjar de karaktäristiska vecken att synas. Ögonfransarna börjar att utvecklas. Om det är en pojke börjar testiklarna att vandra ner mot pungen.

Mamma:

Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan använda bh-inlägg av ylle med lanolin. De är bättre än pappersinlägg. (Jo tack jag märkte det i måndags)

Skriv gärna en önskelista inför förlossningen. I den kan du skriva hur du vill att din förlossning ska gå till. Vill du kanske lyssna på din favoritmusik när du föder? Eller är det så att du vill undvika vissa smärtlindringsmetoder?

Partner:

Ska ni köpa en ny barnvagn? Tänk på att de flesta affärer har 12 veckors leveranstid. Så ska ni köpa nytt är det dags att beställa nu. (vilken tur att vi redan köpt en då ;))

Mödravården:

Från och med vecka 28 brukar besöken på mödravårdscentralen tätna. Från att du ha varit där en gång var fjärde vecka kommer du nu att besöka din barnmorska varannan vecka. Om du är omföderska och tidigare haft en problemfri graviditet kan besöken vara något glesare.

Enligt barntotal så är Kotte nu 32-33 cm från huvud till fot och väger 1.1 - 1.2 kg.

1 kommentarer

Anna R

06 Oct 2010 10:51

Så mysigt... ;)

Kommentera

Publiceras ej