Gravid och färga håret?

2kommentarer

Jag har hört massor om att man inte ska färga håret när man är gravid, ändå har jag färgat mitt hår fyra gånger nu under graviditeten. Jag är sååå sugen på att bli mellanbrun eller mörkbrun just nu men nu vart jag så osäker. Vågar jag? Skadar det?

Hittade en artikel som säger att jag visst kan färga håret så det känns bra =)


Färga håret under graviditeten

Det har under en lång tid cirkularat rykten att det skulle vara farligt för fostret att färga håret medan under graviditeten, så vi bestämde oss för att undersöka om så är fallet. En sökning i den vetenskapliga litteraturen (1-3) ger att i de flesta fall finns inga påvisbara kopplingar mellan negativa konsekvenser för fostret (t.ex. för tidig förlossning, cancer, låg födelsevikt) och användande av hårfärgningsprodukter. Vid enstaka eller fåtal användningstillfällen så finns det ingen eller liten risk att de farliga ämnena tas upp till sådan mängd att de kan påverka fostret.

 

Dock rekommenderas man undvika användning om man har sår eller skador i hårbotten, samt sådan användning att brännsår eller skada uppkommer. Vidare bör personer som arbeter med hårfärger professionellt använda handskar och se till att lokalerna är väl ventilerade.

 

Vanligt förekommande kemikalier i hårfärger är: fenylendiamin, 3-aminofenol, resorcinol, toluene-2,5-diaminesulphate (förekommer också i s.k. hennatatueringar), natriumsulfit, oleic acid, natriumhydroxid, ammoniumhydroxid, propylenglykol, och isopropylalkohol.

 

Tidigare användes ämnen som var påvisat starkt cancerogena (orsakar cancer) i hårfärgningsprodukter, med dessa har under senare år fasats ut (1). Detta kan vara en källa till de vanligt förekommande ryktena om att man inte ska färga håret när man är gravid.

 

Det skall dock påpekas att fenylendiamin, vilken fortfarande används, är en mutagen i kategori 3, så en viss försiktighet skadar ju inte.

 

Referenser

1. Chua-Gocheco, A., P. Bozzo, et al. (2008). "Safety of hair products during pregnancy: Personal use and occupational exposure." Canadian Family Physician 54(10): 1386-1388.

2. Holly, E. A., P. M. Bracci, et al. (2002). "West coast study of childhood brain tumours and maternal use of hair-colouring products." Paediatric and Perinatal Epidemiology 16(3): 226-235.

3. McCall, E. E., A. F. Olshan, et al. (2005). "Maternal hair dye use and risk of neuroblastoma in offspring." Cancer Causes and Control 16(6): 743-748.


Så nu är frågan... vilken färg ska jag ha?  Jag hittade en färg här hemma som heter Ljus kastanj och jag undrar om den kanske blir okej så jag slipper det här dassiga håret som jag har nu . Då kanske jag står ut med att vänta tills jag har råd att köpa en bra brunfärg. Vad tror ni?

2 kommentarer

Annah

12 Oct 2010 16:58

jag blev gråhårig när jag färgade när jag väntade Johnny, men jag ville ju bli blond, färgar du brunt så gör det nog inget. Det du kan tänka på är att färger heter ju olika, blond t.ex 10.0 eller 10.1 osv, det jag fick veta efter är att ta en ren färg, dvs en som heter 10.0 och inte med en annan siffra i slutet, det är dom som kan ställa till det som värst

hoppas det blir bra

Anna R

12 Oct 2010 19:48

Där fick du ju svar på tal, då slipper du fundera mer på det=)

Kommentera

Publiceras ej